Avtalet ingås och genomförs i enlighet med paketreselagen. Villkoren är utformade enligt riktlinjer från Danmarks Rejsebureau Forening. Karen Blixen Safaris är en del av Safarigruppen ApS och vi är registrerade hos Rejsegarantifonden Danmark med medlemsnummer 2358.
Bokning av en resa är ett avtal mellan den resande och Karen Blixen Safaris. Avtalet gäller inte förrän depositionen har betalats till Karen Blixen Safaris. Genom att betala depositionen och därefter restbeloppet bekräftar resenären att ha accepterat pris och villkor för resan enligt programmet.
Följande regler gäller om inte andra bestämmelser anges i ert erbjudande.
Depositionen ska betalas senast 7 dagar efter fakturering. Vid bekräftelse betalas en deposition på 25 % av resans pris. På vissa researrangemang kan beloppet överstiga 25 % av resans totala pris. Vissa resor kan ha särskilda betalningsvillkor och strängare avbokningsvillkor. Restbeloppet ska vara betalt senast 60 dagar före avresa. Resedokumenten skickas normalt så att ni har dem senast 7 dagar före avresa.
Om tidsfristen för betalning av deposition inte följs kommer erbjudandet att gå förlorat.
Vid bokning av resa när det återstår 70 dagar eller mindre till avresa måste hela resans pris vara registrerat betalt inom 48 timmar från anmälan om inte annat är skriftligt överenskommet med Karen Blixen Safaris. Vid bokning av resa när det återstår 21 dagar eller mindre till avresa måste hela resans pris betalas omedelbart. Om betalningsfristen inte följs, upphör researrangörens leveransskyldighet.
Observera: Det skickas inget kvitto för mottagna betalningar. Om betalningen inte registreras i tid kommer vi att kontakta dig.
Efter bindande anmälan - betalning av deposition - är det inte längre möjligt att ändra resan utan extra kostnad. Det kostar en expeditionsavgift på 1 000 kr per person plus den aktuella ändringsavgiften som flygbolaget och andra leverantörer kopplade till resan tar. Detta gäller fram till 60 dagar före avresa.
Följande regler gäller om inte andra bestämmelser anges på er faktura:
Dagar före avresa
60 dagar eller mer: Depositionen förloras.
59 - 51 dagar: 80 % av resans pris (inkl. deposition).
50 dagar eller mindre: Hela resans pris förloras.
Om förhållandena på resmålet inom 14 dagar före avresa är av en sådan karaktär att det kommer att finnas en närliggande fara för resenärens liv eller hälsa, dvs. krigshandlingar och naturkatastrofer, återbetalas hela resans pris. Det är förutsatt att norska myndigheter (Utrikesdepartementet) avråder från resor till det aktuella området. Det bör betonas att flygresor oftast är förenade med 100 % avbokningsavgift. Vid avbokning av resan, kontakta Karen Blixen Safaris så snart som möjligt via info@karenblixensafaris.se med en avbokningsanmälan. Ange vem avbokningen gäller, fullständigt namn, om inte alla deltagare ska vara med på resan.
Resans pris inkluderar, om inte annat anges, flygbiljetter t/r inklusive alla skatter och avgifter vid bokningstillfället, önskat antal nätter i vald rumstyp på valt hotell/lodge samt avgift till lagstadgad resegarantifond. Avgift till lagstadgad resegarantifond gäller endast om resan uppfyller paketreselagen. Måltider ingår om inte annat anges i beskrivningen av resan. Transport mellan flygplats och inkvartering ingår om inte annat anges. På de flesta flygbiljetter för paketresor krävs det att man reser under minst 7 nätter, och man måste resa ut natten mellan lördag och söndag.
På vissa resmål, som till exempel Zanzibar, åläggs det en lokal infrastrukturavgift. Beloppets storlek (vanligtvis mellan USD 2-5 per person per natt) beror bland annat på hotellets standard och faciliteter. Infrastrukturavgiften betalas direkt av den resande till hotellet vid utcheckning och innan avresa från hotellet.
Enligt paketreselagen kan en resebyrå öka priset på en resa med upp till 8 %. Detta baseras på förändringar i valutakurser, transportkostnader, inklusive bränslepriser, avgifter, parkeringsavgifter, skatter eller avgifter för vissa tjänster, flygplats-, hamn-, landnings- eller startavgifter, som används i beräkningen av priset per det aktuella arrangemanget eller andra förhållanden som en resebyrå inte kan/ har kunnat ta hänsyn till vid bokningen. Om prisökningen är mer än 8 % har konsumenten rätt att häva avtalet och få tillbaka depositionen för resan. Dessutom kan överenskomna paketresepriser inte ändras mindre än 30 dagar före avtalad tidpunkt för paketresans start.
Reseförsäkring:
Karen Blixen Safaris rekommenderar starkt att alla gäster tecknar en reseförsäkring för resan, som täcker sjukdomsfall och hemtransport. Det är resenärens skyldighet att vara tillräckligt försäkrad i alla avseenden i samband med resan. Karen Blixen Safaris påpekar att brist på reseförsäkringsdäckning vid utlandsresor kan få allvarliga ekonomiska konsekvenser. För klarläggande av tekniska frågor och gällande försäkringsvillkor hänvisar vi till försäkringsbolaget.
Konkursförsäkring
Den danska folketinget har från och med den 1 januari 2010 ändrat Lagen om Paketresor. Det är från och med detta datum möjligt att teckna en konkursförsäkring på 20 kr per person vid köp av flygbiljett utan tillhörande landarrangemang, eller vid köp av en hyrbil utan ytterligare researrangemang. Konkursförsäkringen säkrar den resandes ekonomi i händelse av företagets konkurs.
Karen blixen Safaris kan inte krävas på kompensation för utebliven eller oanvänd tjänst. Om en deltagare inte dyker upp på angiven tid och plats för ut- eller hemresa, eller om deltagaren inte kan närvara eller slutföra resan på grund av bristande resehandlingar, har Karen Blixen Safaris rätt att behålla hela kostnaden för resan. Om deltagaren inte dyker upp eller på annat sätt inte utnyttjar de tjänster som har bokats, kan ingen kompensation krävas.
Resan får inte överlåtas till en annan person utan kontakt med Karen Blixen Safaris. Det tas ut minst en ändringsavgift på 1 000 kr per ändring (och gäst) samt den då gällande avbokningsavgiften hos det berörda flygbolaget, agenten med mera.
Karen Blixen Safaris genomför resorna enligt danska Paketreselagen, enligt program och prislista. Karen Blixen Safaris är inte ansvarig för brister, förändringar och avbokningar på grund av force majeure eller liknande händelser. Det vill säga händelser som Karen Blixen Safaris vid tidpunkten för avtalet inte kunde förutse, mildra eller undvika (t.ex. avtalsbrott, olagliga strejker etc.). Karen Blixen Safaris är endast agent för de flygbolag som vi använder. Ansvaret för brister, person- och sakskador är begränsat till det skadeståndsansvar som våra leverantörer har enligt internationell lagstiftning och bestämmelser om resor med reguljärflyg (Warszawa-konventionen). Karen Blixen Safaris är ansvarig för den bekräftade resan som finns i orderbekräftelsen. Om den resande upplever brister under resan eller på resmålet, ska den resande OMEDELBART meddela Karen Blixen Safaris, hotellet och transportören, så att Karen Blixen Safaris har möjlighet att åtgärda bristen inom rimlig tid. Om den resande inte meddelar Karen Blixen Safaris om eventuella brister omedelbart, förfaller eventuella krav i detta avseende. Om åtgärden utförs inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för den resande kan inte skadeståndskrav göras gällande mot Karen Blixen Safaris. Om eventuella brister inte meddelas förrän efter hemkomsten, förloras rätten att reklamera. Ett krav kan endast göras gällande när den resande har skriftlig bekräftelse på att brister har påtalats till exempelvis Karen Blixen Safaris, hotellet, transportören. Eventuell reklamation ska läggas fram för Karen Blixen Safaris senast 30 dagar efter hemkomsten. Om detta inte sker förloras rätten att reklamera. Karen Blixen Safaris är ansvarig för brister om inte:
• Bristen beror på en utomstående tredje part.
• Bristen beror på yttre omständigheter som Karen Blixen Safaris eller dess anställda inte med rimlig omsorg kunde ha förutsett vid bokning.
• Bristen kan tillskrivas force majeure eller liknande förhållanden.
Din deltagande i resor med Karen Blixen Safaris förutsätter att du är bekant med och förstår de mottagna uppgifterna som du har fått genom det efterfrågade broschyrmaterialet och prislistan, de mottagna uppgifterna i samband med fakturering, inklusive praktiska tips och resplan och våra avresehandlingar som skickas före avresa.
Om inget annat uttryckligen anges gäller visuminformationen på deltagarbeviset endast för skandinaviska medborgare. Visuminformationen är relaterad till den angivna resruttan. Om man planerar att ändra reseförloppet (inklusive resans längd) kan helt andra regler gälla. Observera att formaliteterna kan ändras mellan bokningstillfället och avresan. Visumformaliteterna måste vara i ordning vid avresan och måste kunna visas upp vid incheckningen. OBS! Observera att visum ofta krävs vid transit.
Resenären har skyldighet att se till att pass och visum är giltiga. Vi vill betona att det är mycket viktigt att ditt för-, mellan- och efternamn på deltagarbeviset och särskilt alla biljetter överensstämmer med ditt nuvarande pass. Passet måste vara giltigt i minst sex månader efter hemkomst från destinationen. Felaktigheter i namnet kan leda till avvisning på flygplatsen. De flesta flygbolag tillåter inte namnändring efter att flygresan har bokats. Vid felaktigt angivna namn har resenären ingen rätt att delta i flygresan och kan inte kräva återbetalning av den betalda summan.
Om resenären inte har svenskt pass uppmanas resenären att kontakta respektive konsulat/ambassad innan avresa för att söka information om de inresebestämmelser/transitbestämmelser som gäller för respektive resa.
Vid mottagande av dokument/faktura eller liknande är det den resandes eget ansvar att kontrollera att det som är beställt stämmer överens med Karen Blixen Safaris tjänster och villkor. Kunden är skyldig att se till att ha ett giltigt pass, nödvändiga visum och vaccinationer för den aktuella resan. Tiden för incheckning framgår av resplanen. För alla resor är incheckningstiden alltid minst två timmar före avgång. Som gäst är man skyldig att ha genomfört incheckningen vid den senast angivna tidpunkten för detta. Om incheckningen inte följs och man eventuellt nekas ombordstigning på flyget är det på den resandes egen bekostnad att ta sig till destinationen. Om detta inte är möjligt är resan - och dess värde - förlorad.
De angivna tiderna på biljetten och i reseplanen är alltid lokala tider. Efter utfärdandet av flygbiljetter och reseplan eller resebevis kan det förekomma tidändringar. Kontrollera alltid avgångs- och ankomsttider/-platser i de utfärdade resehandlingarna. Du bör omedelbart - senast 24 timmar efter att du har mottagit handlingarna - kontakta Karen Blixen Safaris om tiderna avviker från den ursprungliga bokningen/bekräftelsen, så att eventuella fel kan rättas till före avresedatumet. Eftersom tiderna för flygningar kan ändras, rekommenderar vi att ni kontaktar flygbolaget/flygplatsen 72 timmar före avresa för att bekräfta avgångstiderna och den lokala incheckningstiden igen.
Det är kundens ansvar att se till att vaccinationer som är nödvändiga för genomförandet av resan genomförs.
Kunden måste följa de ordningsregler som gäller för alla underleverantörer av paketresor såsom hotell, flygplatser, transportmedel etc. Kunden måste uppträda på ett sätt som inte stör medresenärer. I grova eller upprepade fall kan ett olämpligt beteende leda till att kunden avvisas från fortsatt deltagande i resan av researrangören eller deras representanter. I sådana fall är kunden själv ansvarig för hemtransport och kostnader som uppstår till följd av detta. Kunden har i händelse av avvisning inte rätt till någon form av återbetalning av paketresans pris.
Eventuella klagomål på brister i resan ska riktas till Karen Blixen Safaris, reseledaren eller den lokala agenten med syfte att åtgärda problemet på plats. Om man inte har reklamerat på plats förlorar man rätten att senare reklamera. Om felet inte åtgärdades på resmålet ska en skriftlig klagan lämnas till Karen Blixen Safaris senast 30 dagar efter resans avslutning. Klagomålet kan i så fall göras via e-post till info@karenblixensafaris.se
Det är också möjligt att kontakta vårt nödnummer i Danmark under vistelsen. Telefonnumret anges i de praktiska tips och råd som skickas till den resande. Nödnumret bemannas dygnet runt.
Karen Blixen Safaris förbehåller sig rätten att göra nödvändiga ändringar av transportmedel, tidtabeller och hotell/övernattningar. Ändringarna kommer att meddelas till resenären så snart som möjligt. Om kunden inte önskar delta i resan efter ändringarna kommer det inbetalda beloppet att återbetalas. Ytterligare krav kan inte göras gällande. Observera att ändringar i resetider och rutter inte berättigar till någon form av kompensation. Den tekniska arrangören kan med 20 dagars varsel ställa in en planerad resa. Det inbetalda beloppet kommer då att återbetalas. Utöver detta kan resenären inte göra anspråk på ytterligare ersättning.
Efter att biljetten har utfärdats kan det ibland förekomma ändringar i avgångs- och ankomsttider. Om det uppstår ändringar som påverkar tidpunkten för incheckning meddelas gästen så snart som möjligt.
Resorna genomförs enligt de fastställda villkoren för deltagande i paketresor av Danmarks Rejsebureau Forening och Forbrugerrådet. Villkoren kan erhållas på begäran. Reservation för tryckfel och prisändringar som följd av förändrade inköpsförhållanden.
Om en eventuell reklamation inte kan lösas på förhand kan kunden föra klagomålet till Pakkerejse-ankenævnet, Røjelskær 11, 3. 2840 Holte.
Alla krav gentemot Karen Blixen Safaris behandlas enligt dansk lag och processpråket är danska. Domstol är Sø- og Handelsretten i Danmark. Alla resor med Karen Blixen Safaris omfattas av dansk lag i alla avseenden och processpråket är danska.
Karen Blixen Safaris är en del av Safarigruppen ApS och vi är registrerade hos Resegarantifonden Danmark med medlemsnummer 2358.