Det är något romantiskt, ja nästan sagolikt, med en tågresa när det panoramiska landskapet glider förbi. På tågresan mellan Nairobi och Mombasa vid Indiska Oceanen, kan du uppleva de vackra landskapen, naturen och en rad livliga städer i Kenya på ett helt nytt sätt. Resan varar 5 timmar med den direkta eftermiddagsförbindelsen eller 6 timmar med flera stopp längs vägen på morgonavgången, och de avgår i båda riktningarna från de två storstäderna. Resan går bland annat genom Kenyas största nationalpark, Tsavo, som är känd för sina många elefanter, och chanserna att se några av dessa från tåget samt andra klassiska safaridjur som giraffer och zebror är goda.
På en klar dag kan du se den snö- och isklädda toppen av Kilimanjaro. Kanske skymtar du kvinnor i färgglada kläder som tvättar kläder i en av de många floder som tåget korsar. I Kibwezi, som är gränslandet till Chyulu Hills och inspirationen till Ernest Hemingways "Green Hills of Africa", utvecklas landskapet medan du passerar förbi. I bakgrunden kan man se berg och slätter, avbrutna av de stora baobabträden. Tåget fortsätter förbi Tsavo, och i horisonten ser du Taita Hills, innan det går mot Indiska Oceanen. Du närmar dig nu slutet av tågresan, och landskapet förändras igen på väg mot din slutdestination, Mombasa vid Kenyakusten.
Den nya tågresan sker i relativt hög hastighet och har god komfort med luftkonditionering, bekväma säten och gott om benutrymme, och det finns en trevlig matvagn ombord, men så har det inte alltid varit. Den ursprungliga tågresan, även känd som "The Lunatic Express", var en helt annan upplevelse. Resan tog då mellan 12 och 24 timmar. På den gamla rutten var komforten låg, och det sägs att passagerarna blev rekommenderade att ta ut löständerna eftersom tåget skakade så våldsamt!
Byggandet av den ursprungliga järnvägen mellan Nairobi och Mombasa började 1896 och slutfördes 1901. Banen byggdes av Storbritannien för att skydda de brittiska koloniernas intressen i Afrika. Byggandet var problematiskt från början, och 2.500 indiska arbetare förlorade livet under byggandet. Utöver förhållanden som torka, malaria och dysenteri var särskilt Tsavo en farlig plats att vistas på.
"The Lunatic Express" fick sitt öknamn eftersom många då trodde att den brittiska optimismen kring byggandet kunde driva vem som helst till vansinne, och att hela projektet var orealistiskt och alldeles för dyrt.
Idag heter rutten Madaraka Express, uppkallad efter Kenyas självständighetsdag. Den gamla rutten och den nya följs åt på flera ställen, men den nya rutten är mer direkt. Detta möjliggörs bland annat med hjälp av 98 broar, varav den högsta är 43,5 meter och den längsta är 215 meter. Byggprojektet slutfördes 18 månader tidigare än beräknat och är Kenyas största infrastrukturprojekt sedan landets självständighet 1963. Madaraka Express sattes i drift den 1 juni 2017 och har 17 vagnar med plats för 1.200 passagerare. Tåget kör med upp till 120 km i timmen på den 470 km långa sträckan.
Madaraka Express har de senaste åren blivit en succé för många lokala och är inte minst populär bland turister som tar en kombinerad safari och badsemester i underbara Kenya. Detta beror utan tvekan på att det förbinder de mest populära safaridestinationerna centralt i landet med Kenyakusten och en badsemester vid Indiska Oceanens palmklädda sandstränder och klara, varma vatten – och att det är ett bekvämt och trevligt alternativ till ännu en flygresa i samband med en safari med badsemester i Kenya.
Rejser under temaet »Madaraka Express«